*** 80 x100, 2006, egg tempera |
Tempera to najczęstsza i najtrwalsza, obok woskowej, technika, w której spoiwo barwników jest organiczne.
Istnieje kilka tysięcy 'jedynie słusznych' przepisów na
spoiwo temperowe, wszystkie te przepisy można sprowadzić do
połączenia 3 składników: fazy tłustej (np. olej schnący lub werniks), fazy wodnej (woda lub roztwór wodnego kleju) i emulgatora, który umożliwia zmieszanie faz w jednolite spoiwo; jest to najważniejszy składnik emulsji temperowej.
Najczęściej wykorzystywanym emulgatorem jest żółtko jaja kurzego; pozwala na
ogromną swobodę w dobieraniu proporcji faz tłustej i wodnej, a właściwie
(jako naturalna emulsja) samo jest pełnowartościowym medium. Dzięki
unikalnej zdolności składników żółtka do tworzenia trwałych,
wodoodpornych spoin, malowidła wykonane temperą żółtkową są szczególnie
odporne na upływ czasu. Wadą spoiwa jajowego jest konieczność jego
szybkiego użycia - po upływie kilku dni od utarcia psuje się i przestaje
nadawać do użytku. Stosowane w celu przedłużenia trwałości spoiwa
jajowego dodatki (gł. antyseptyki jak olejek goździkowy, ocet,
salicylany etc.) w niewielkich ilościach są mało skuteczne, a w
większych pogarszają jego jakość. Najbardziej spektakularnym przykładem
wykorzystania temper żółtkowych jest tradycyjna technika pisania ikon.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz